Altumare je cestovní agentura zaměřená na námořní jachting a plavbu na říčních lodích.

Aktuality

Aktualní | Archiv

Historie katamaránů

Vloženo: 7.8.2012 23:45:48

Historický předchůdce katamaranuVšechny moderní vícetrupé lodě mají svůj původ v geniálně jednoduchých polynéských katamaranech: kánoích s plachtou podepřených plovákem na tenkých trámech. Avšak první zmínky o katamaránech se objevují již za dynastie Ptolemaiovců . Byly používány jednak jako válečné lodě, ale také na převoz obelisků.

První písemné zmínky v angličtině o katamatánech sepsal bukanýr William Dumpier . (Slovem bukanýr byli původně označování francouzští lovci v Západní Indii, kteří se později stali piráty. Tito piráti terorizovali španělské državy ve prospěch jiných evropských států; nejznámější z nich byl Henry Morgan, po nemž je pojmenován jamajský rum Captain Morgan. Bukanýři založili přístavy Tortuga a Port Royal, který nakonec obsadili Angličané a udělali z něj jedno z protipirátských center.)  

Z jeho deníku z roku 1697: ,,Na jihovýchodním pobřeží Indie jsem viděl lodě, kterým říkají katamarán. Jsou to dva kmeny z takového světlého dřeva spojené dohromady.. Tak malé, že unesou jen jednoho člověka, jehož nohy jsou vždy ponořeny ve vodě "

Plavidla popsaná Dumpierem se pořád používají na pobřeží Tamil Nadu v Indii. Název ,kattu maram' znaména v překladu kmeny svázané dohromady. V dnešní době se na těchto místech vyrábějí z palem. Většinou se po doplutí kmeny rozvážou a nechají se vyschnou na slunci před další plavbou.

I když název je původem z Tamil Nadu, moderní katamarány pocházejí z jižních ostrovů Tichého oceánu. Angličtí mořeplavci použili výraz ,kattu maram' pro rychlé a stabilní lodě s plachtami nebo bez, které využívali Polynesané k přeplavbě z jednoho ostrovu na druhý.

V roce 1778 popsal kapitán James Cook v lodním deníku obrovskou loď, která by mohla pojmout stovky vojáků. Samozřejmě se vyráběly růzé velikosti katamatánů. Některé byly malé kánoe z vydlabaného kmene a některé byly také 15 m(50 stop) dlouhé. To plavidlo, které viděl kapitán Cook byla válečná kánoe z Tahiti, jejíž odhadovaná délka byla asi 110 stop dlouhá a mohla pojmout skoro 200 vojáků.

Do Webster's Dictionary bylo slovo katamaran zařazeno teprve nedávno.

První moderní katamaran schopný dlouhých oceánských plaveb postavil známý surfař Woody Brown 1947 na Hawai. Nazval ho Sea Bird a byla to v té době patrně nejrychlejší loď na světě. Svůj objev si ovšem nenechal patentovat a kalifornský surfař Hobie Alter, který s ním plul na Sea Bird tak udělal a vydělal na tom jmění.

V letech 1954-55 postavil Angličan James Wharram katamaran o délce necelých 23 stop, který byl stále ještě podobný Pacifickým. Ihned s ním spolu s manželkou, její přítelkyní, psem a 200 knihami přeplul Atlantický oceán. V Trinidadu postavil na základě svých zkušeností lepší 40stopý katamaran, se kterým doplul do New Yorku a v roce 1959 zpět do Anglie.

Následně vytvořil plány pro stavbu katamaranů od 14 do 63 stop s Polynéskými prvky, s nahoru vytaženou šípovitou přídí a zádí podobnou kanoím. Těchto plánů se prodaly tisíce a jeho 63stopý katamaran tohoto typu právě dokončuje plavbu kolem světa.

Katamarany začaly vyhrávat jeden závod za druhým a postupně jim byly vyčleněny vlastní kategorie.

Ruku v ruce se sportovními úspěchy přišel i zájem o cruisingové katamarany. Anglická firma Prout Catamarans (nyní Broadlue) byla první kdo zahájil komerční výrobu katamaranů. Další britské firmy nezůstaly pozadu a firma Sandwich Marine uvedla na trh klasický skládací trimaran Telstar27. Prodali jich 255 a v roce 1980 se majitel rozhodl přesunout (rodinu i výrobu) do USA. Možná Vám něco říká značka Gemini, nebo nové jméno firmy - Performance Cruising. Desítky katamaranů Gemini můžete potkat na všech světových mořích.

Dnes komerční výrobě katamaranů zcela dominují francouzští výrobci. Ročně vyrobí tolik katamaranů, jako všichni ostatní výrobci ve všech ostatních zemích na světě. Mezi francouzskou sériovou produkcí je bohatý výběr, dnešní modely Lagoon mají možná blíž k motorovým jachtám, než plachetnicím (viz flybridgové modely 440, 450 i jiné), pořád však na plachty dosahují slušných výkonů, i když ne takových jako méně komfortní výrobky Fountain Pajot známé výbornými plavebními vlastnostmi. Stálicí trhu v sériových katamaranech je Nautitech a jeho klasický design s kormidly na konci plováků poskytující vynikající kontrolu plachet a pocit blízký plavbě na plachetnici. Stejnou koncepci využívá i prémiová značka Catana, jejíž katamarany tvoří hranici mezi sériovou produkcí a špičkou trhu, kterou představují na míri vyráběné značky Yapluka a další. 

Za zmínku stojí i Jihoafrická produkce katamaranů. Výrobce známých katamaranů Leopard firmu Robertson&Caine nedávno koupila charterová společnost Moorings, která je dnes výhradním prodejcem Leopardů.

Zájem o koupi i pronájem katamaranů neustále roste, i v dobách krize a poklesu zájmu o plachetnice rostl trh s katamarany o 18%!


« Zpět na výpis aktualit