Altumare je cestovní agentura zaměřená na námořní jachting a plavbu na říčních lodích.

Aktuality

Aktualní | Archiv

10 rad jak nepotopit svoji loď

Vloženo: 14.2.2011 08:09:57

Ztroskotaná plachetnice, Seychely, posádka usnula při noční plavbě.Kdo je hlavním nepřítelem Vaší bezpečné a bezproblémové plavby? Zapomeňte na bouře nebo technické závady, většinu nehod na lodi způsobuje podle statistiky nehod rekreačních jachet, kterou sestavuje US Coast Guard lidský faktor. I malá chyba či nepozornost může znepříjemnit Vaši klidnou plavbu blankytnými vlnami. Máte svůj lidský faktor pod kontrolou? Máme pro Vás několik rad jak předejít nejen potopení lodě, ale veškerým nebezpečným situacím, které Vás při plavbě mohou potkat.

 

Sunseeker na útesuPodle Recreational Boating statistics 2009, které vydala US Coast Guard, je právě lidský faktor nejčastější příčinou nehod rekreačních lodí. Předčil tak technické závady, nepříznivé počasí, požáry a další. Podle těchto k dnešnímu dni nejaktuálnějších dostupných údajů zapříčil lidský faktor 58 procent všech nehod, 49 procent úmrtí a 66 procent zranění, které posádka utrpěla v důsledku nehody. V žebříčku deseti nejčastějších příčin se na prvních třech místech neslavně umístily nepozornost, nezkušenost a nepřiměřená rychlost. Alkohol byl pátým nejčastějším faktorem, kdežto počasí bylo až na sedmém místě.

Jak předejít nehodě?

1. Naučte se všechno o jachtingu, ještě než se vydáte na plavbu. Absolvujte kvalitní kapitánské kurzy a kurzy bezpečnosti i kurzy přežití v nouzových situacích. Než vyrazíte na první vlastní Praktický nácvik záchrany na kurzech ISAFplavbu, učte se a plujte pod dohledem zkušených profesionálů, kteří Vám poradí, co od lodi na volné vodě čekat. Dokonale pochopte a naučte se Pravidla pro zabránění kolizím.

2. Věnujte plavbě dostatečnou pozornost a to nejen od vyplutí, ale i před ní. Mnoho lodí uvízlo na širém moři z důvodu, že jim došel benzín, protože nikdo nezkontroloval nádrž. Často také dochází k závadám, kterým by se dalo předejít jednoduchou kontrolou baterií, rozvodů či vodní pumpy.

3. Zjistěte si nejpřesnější lokální zdroj předpovědi počasí a berte tyto informace vážně. Vždy mějte na palubě VHF vysílačku i radiový přijímač a kontrolujte předpověď počasí aspoň každé dvě hodiny. Pokud je předpověď nepříznivá a začíná foukat víc, než jste zvyklí, nevyplouvejte nebo se vraťte do přístavu. Podmínky na otevřeném moři jsou vždy mnohem nebezpečnější než v chráněném přístavu či zátoce.

4.. Kapitán zodpovídá za bezpečnost celé plavby, i když zrovna nestojí u kormidla. To znamená, že zodpovídá i za posádku. Kontrolujte svoji posádku, toho, kdo právě stojí u kormidla.  Konzumaci alkoholu a jiných omamných látek na palubě držte pod kontrolou. I malé množství ovlivňuje vnímání a schopnost rychlého úsudku. Navíc alkohol usnadňuje podchlazení v případě pádu do vody.

5. Ujistěte se, že je loď vybavena všemi bezpečnostními a záchrannými prvky. Zvykněte si na nošení záchranné vesty a vyžadujte ji i od posádky a hostů a palubě kdykoli to uznáte za vhodné.

6. Loď nepřetěžujte nadměrným nákladem nebo větším počtem lidí na palubě. Přetížená loď je nestabilní a může se lehce převrhnout.

7. Uzpůsobte rychlost plavby a způsob navigace okolním podmínkám a ostatním lodím na hladině. Podle životem vyzkoušených pravidel (a Murphyho zákona) platí, že pokud jsou na hladině dvě lodě, vždy může dojít ke kolizi, i kdyby pluly opačným směrem.

8. Pamatujte, že loď není auto, i když před sebou máte bezpečný rovný průplav, vždy myslete na vítr, vlny, počasí, proudy a vlny od ostatních lodí, které mohou ovlivnit pohyb Vaší lodi.

Trup plachetnice proražený o útesy9. Pro zavolání pomoci používejte VHF vysílačku. Při volání z mobilního telefonu se dovoláte pouze volanému číslu, při volání z rádia se dovoláte všem přijímačům v dosahu.

10. V noci nevyplouvejte bez kvalitní přípravy, plavba za tmy se v mnohém liší od plavby  ve sluncem zalitém dni. Světla ostatních lodí nevypadají tak, jak byla na kreslena v učebnici a je velmi jednoduché ztratit orientaci.

Mezi klidnou a pohodovou plavbou na průzračném moři a bojem o záchranu v rozbouřených vlnách, stržením proudem na útes a několikasettisícovými náklady na opravu poničené lodi stojí vždy malý detail. Nepozornost, nepřesnost, lehkomyslnost, omyl či alkohol. Vždy tam stojí člověk a jeho lidský faktor. Všem nehodám se však dá předejít zachováním klidné hlavy a důsledným dodržováním pravidel a bezpečnostních doporučení k plavbě a pohybu na moři.

Pro prohloubení znalostí bezpečné plavby a zdokonalení teoretických i praktických návyků Vám Altumare nabízí několik zajímavých kurzů:

Kurz sportovního jachtingu
Kurz sportovního jachtingu pořádá společnost Segelwelt Andrease Hanakampa, kapitána Volvo Ocean Race 2009/2010. Kurz je zaměřen na zdokonalení a zefektivnění činnosti posádky při sportovní plavbě.

Kurz první pomoci na jachtě
First Aid Yacht Speciální jachtařský kurz první pomoci pořádá agentura SHOCK ve spolupráci s ALTUMARE. Kurz dle mezinárodních standardů je vhodný pro plachetnice, katamarány i motorové jachty. Popisuje situace, do kterých se může dostat každá posádka jachty a uvažuje s omezenými podmínkami, ve kterých bude první pomoc poskytována. Úspěšní absolventi dostanou certifikát uznávaný k prokázání znalosti první pomoci pro kurz přežití na moři ISAF i pro kapitánské průkazy RYA včetně Yachtmaster Offshore.

ISAF - Kurz přežití na moři
Tento intenzivní kurz podle pravidel ISAF pořádá NYS ve spolupráci s ALTUMARE. Kurz je určen jachtařům, kteří chtějí učinit maximum pro svoje vlastní bezpečí i pro bezpečí svých posádek. Mezi hlavní témata kurzu patří bezpečnostní vybavení, likvidace požárů na palubě, nouzová komunikační zařízení, záchranné operace apod. Po úspěšném absolvování obdrží účastníci mezinárodně platné ISAF certifikáty.


« Zpět na výpis aktualit