Sanlorenzo Steel 50 – první superjachta světa s tichým a bezemisním hotelovým provozem
Spuštění 50-ti metrové superjachty Sanlorenzo Steel 50 na vodu znamená pro Sanlorenzo milník na cestě ke splnění ambiciózního cíle vyrobit první superjachtu s kompletně uhlíkově neutrálním pohonem do roku 2030.
- Palivový článek pro hotelový provoz
Podle zjištění Sanlorenzo připadá přibližně 90 % doby používání superjachty na kotvení, tedy dobu, kdy jsou motory vypnuté a energii dodávají naftové generátory. Sanlorenzo Steel 50 nahrazuje naftové generátory právě bezhlučným a bezemisním palivovým článkem.
Sanlorenzo je první loděnicí na světě, která vyrobila superjachtu vybavenou palivovým článkem Reformer Fuel Cell. Tento palivový článek vyvinutý díky exkluzivní spolupráci se Siemens Energy je poháněný vodíkem získaným z ekologického metanolu přímo na palubě.
Toto revoluční řešení umožňuje vyrobit až 100 kW elektrické energie bez hluku a emisí, přitom se na palubě skladuje v nádrži o objemu 5 tisíc litrů bezpečný metanol, nikoli vodík. Celkové roční emise klesnou o 20-30%, což plní požadavek IMO platný od roku 2030.
- Skrytý motorový prostor (HER)
Palivový článek není jedinou inovací Sanlorenzo 50 Steel. Systém HER (Hidden Engine Room – skrytý motorový prostor), patentovaný společností Sanlorenzo a poprvé použitý u modelu Steel 50 umožňuje nové uspořádání klasického naftového pohonného systému jachty.
Z obvyklých dvou úrovní a soustředění v jedné strojovně jsou v systému HER jednotlivé prvky pohonného systému uspořádány horizontálně. Díky absenci klasické strojovny na zádi mohlo Sanlorenzo nově rozčlenit podpalubí, kde vznikl další salon přímo propojený z jedné strany s Beach Clubem o rozloze 150m2 na zádi a z druhé strany s přímým vstupem do prostoru pro hosty se čtyřmi kajutami, posilovnou a lázeňským centrem.
- Netradiční layout: 5 palub a dosud nevídané uspořádání prostoru
50Steel se rozkládá na pěti stupňovitých palubách, které jsou vzájemně propojeny víc, než je obvyklé.Tato nová a převratná vnitřní architektura od Zuccon International Project není zvenku patrná, vnější profil jachty si zachovává čisté klasické linie typické pro Sanlorenzo.
Pouhých pět schodů odděluje spodní salon a salon na hlavní palubě. Schody jsou navržené tak, aby propouštěly světlo, procházejí celým interiérem lodi a spojují různé prostory, od posilovny a beach clubu na spodní palubě až po salon na horní palubě. V centru jachty se v mezipatře nachází jídelna s úctyhodnou výškou stropu 2,1 až 3,35 metru.
Majitelské apartmá je na přídi hlavní paluby a 50Steel nabízí další čtyři kajuty pro hosty, dva bazény, jeden na zádi v Beach Clubu, který může být zakryt posuvnou sedačkou a druhý na sluneční palubě. Posilovna a lázeňské centrum je na spodní palubě mezi Beach Clubem a kajutami hostů.
Autorem neobyčejného interiérového designu je umělecký ředitel Sanlorenzo Piero Lissoni, který nešetřil náročnými prvky jako kazetové stropy a stěny z tmavého dřeva.


Technické informace o Sanlorenzo Steel 50:
- Jak palivové články na Sanlorenzo Steel 50 fungují
Modulární systém palivových článků se skládá z jednotky, která přeměňuje zelený methanol na vodík pro palivové články, které dodávají elektrickou energii pro všechny hotelové systémy na palubě. Přeměna metanolu na vodík probíhá za normálního tlaku a při mírně vyšší teplotě než u tradičních palivových článků, nevznikají tak žádná bezpečnostní rizika Palivový článek produkuje jako vedlejší produkt pouze vodní páru, která se neuvolňuje do životního prostředí, ale prostřednictvím kondenzátoru se přeměňuje zpět na vodu, která se poté znovu používá k výrobě směsi pro palivový článek, složenou z 60 % methanolu a 40 % vody.
Elektrická energie vyrobená palivovými články se neukládá, ale okamžitě využívá. Systém se skládá z 20 modulů, z nichž každý generuje 5 kW, což dává celkový výkon 100 kW. Systém tedy nevyužívá naftové generátory a pouze v případě špičky ve spotřebě vypomůžou lithiové baterie s vypočtenou kapacitou přibližně 600 kW/h.
- Systém palivových článků provádí dva procesy:
- Přeměnu destilované vody a metanolu na vodík
- Přeměnu vodíku na elektrickou energii.
Systém palivových článků a nádrž na metanol má certifikaci Lloyd’s Register
- Zelený methanol
V současné době patří methanol mezi nejúčinnější paliva nahrazující naftu a již je k dispozici ve více než 100 přístavech po celém světě. Proto se Sanlorenzo rozhodlo použít zelený metanol získaný výhradně z obnovitelných zdrojů energie a oxidu uhličitého zachyceného z atmosféry: množství CO2 uvolněné do ovzduší během spalovacího procesu se tedy rovná množství odstraněnému z prostředí pro výrobu zeleného metanolu, což umožňuje cirkulární a zcela uhlíkově neutrální systém. Zelený methanol se tak jeví jako vhodný kandidát na nahrazení látek, jako je amoniak, nafta nebo zkapalněný zemní plyn.
- Další podrobnosti o Systému palivových článků pro námořní plavidla (MFCS)
Systém výroby elektrické energie založený na palivových článcích (MFCS) se skládá ze 4 skříní a ventilačního systému včetně vodního kondenzátoru:
- Dvě skříně palivových článků, z nichž každá obsahuje 10 modulů palivových článků Advent SereneU o výkonu 5 kW.
- Jedna směšovací skříň určená pro správné smíchání metanolu a vody z kondenzátoru a její distribuci do palivových článků.
- Jedna ovládací skříň obsahující všechny automatizační a bezpečnostní systémy a měnič pro přenos elektrické energie rozvodů na jachtě
- Jeden pokročilý ventilační systém, který zahrnuje kondenzátor pro regeneraci vody obsažené v tomto procesu.
Hlavní funkcí systému MFCS je výroba uhlíkově neutrální energie pomocí palivových článků poháněných zeleným metanolem. Modul palivového článku využívá technologii vysokoteplotní protonové výměnné membrány (HTPEM) a reformer pro methanol je navržen tak, aby byl poháněn směsí metanolu s vodou (60:40) a okolního vzduchu jako zdroje kyslíku.
V reformeru se směs metanolu přemění na vodík, který poté proudí do palivových článků, kde elektrochemická reakce mezi vodíkem a kyslíkem vytváří elektrický potenciál mezi dvěma póly, ze kterého se odvozuje proud. Vedlejší produkt je zbaven kyslíku (asi 10 %) a obohacen o CO2 (~20 %).
Filtrační systém má za cíl především vyčistit vodu kondenzovanou v kondenzátoru ventilačních systémů tak, aby dosáhla kvality vhodné pro smíchání s metanolem.
Vzduch je do celého systému nasáván třemi ventilátory: prochází filtry, které odstraňují sůl, vodu a částice, poté vstupuje do všech skříní a hraje zásadní roli jak v provozu palivových článků, tak v bezpečnosti zařízení, kde ředí případné výpary metanolu.





